Research Management for dummies

Van tijd tot tijd heb ik met mijn onderzoek – en vooral met de organisatie ervan – een kleine identiteitscrisis. Een tweetal jaar geleden startte ik aan een nieuwe universiteit met een gloednieuw team. Dat team heeft zich het laatste jaar vervijfvoudigd in aantal en met die – nogal grote – groei komen ook de typische groeipijnen. De vraag “Hoe hou ik dit schip recht en vaar ik niet rechtstreeks naar een ijsberg?” komt dan ook vaak in me op.

Vorige week was het weer van dat: ik was aanwezig op één van de topconferenties in ons domein (voor de mede computer nerds: de SIGCOMM conferentie) in Londen. Het was mijn eerste bezoek aan deze conferentie en ik was zonder meer onder de indruk van de kwaliteit van de papers en presentaties. Ook de aanwezigen zelf waren stuk voor stuk de echte experten in het domein (mezelf hier nu niet meegerekend). Professoren die grote technologieën hebben ontwikkeld en waar ik al ontelbaar veel naar geciteerd heb: één voor één waren ze er. Wie daar een bom op de zaal in Londen had gedropt, had onmiddellijk de ontwikkeling van het internet met 10 jaar terug in de tijd geplaatst (niet dat ik iemand op ideeën wil brengen). Om maar te zeggen: het was mijn hoogsteigen Nature of Science ervaring. Maar goed, ik wijk uit.

Tijdens zo’n conferentie ga je onmiddellijk even nadenken: “Hoe geraak ik hier zelf ook binnen?”. Of constructiever geformuleerd: “Hoe organiseer ik mij en mijn team in de toekomst het best om ook dergelijke kwaliteit af te leveren?”. En daar wringt het schoentje. Hoe organiseer je nu een team om hoogstaand onderzoek af te leveren? Uiteraard staat het idee centraal maar ik ben er ook van overtuigd dat een bepaalde structuur kan helpen om dat idee te vormen. Alleen: ik heb nog niemand gevonden die het me kan vertellen.

511XLPp5GxL._SX258_BO1,204,203,200_Waar te zoeken? Een kleine studie bij naburige onderzoeksgroepen toont mij alvast dat iedereen er zijn eigen structuur op nahoudt. Enerzijds zijn er zoveel boeken en websites die je vertellen hoe je als manager in een bedrijf een team moet leiden. Maar: is een onderzoeksteam aan een universiteit wel hetzelfde als dat van een bedrijf? Ik vind van niet: er zijn tig redenen te vinden waarom je het anders moet doen. Anderzijds zijn er ontelbare blogs die doctoraatsstudenten tips geven over hoe je een doctoraat plant (met mijn persoonlijk favoriet www.greatresearch.org : de auteur ervan ook aanwezig op SIGCOMM). Maar waar is diezelfde blog voor post-docs en professoren?

Dus als Google het al niet weet, vindt deze blog het antwoord misschien. Hoe organiseren jullie onderzoek in een team?

  • Organiseren jullie team meetings? Hoeveel? Hoe?
  • Werkt iedereen alleen of aan één groot onderwerp?
  • Wat is de “sweet spot” aan doctoraatsstudenten in een team? Idem voor post-docs?
  • Hoe hou je literatuur bij?
  • Leg je de nadruk op deadlines of moet de creativiteit zegevieren?
  • Hoe stimuleer je samenwerking en creativiteit?
  • Hoe zorg je dat je dat idee dat je de Nobelprijs doet winnen zal vinden? Of toch op zijn minst een best paper award op SIGCOMM :-)

Ik weet dat dit soms onmogelijke vragen zijn om te beantwoorden, dat dit afhangt van vele factoren en dat dit voor iedereen anders is (anders wint iedereen de Nobelprijs). Maar ik ben op zijn minst geïnteresseerd om de diversiteit even in kaart te brengen. Dus: help a young (and poor) researcher out here! Hoe doe jij het?

4 reacties

  1. Steven, heel relevante post. Mijn beste pogingen ten spijt, kom ik zelf ook frequent tot de constatie dat niet alles altijd even op rolletjes loopt. Maar ik vind troost bij twee gelijkaardige quotes (die tijdens mijn tijd op EBI uitgeprint boven mijn bureau gespeld hingen):
    (i) “As to you of CHOAM, what nonsense you believe! Men must want to do things out of their own innermost drives. People, not commercial organizations or chains of command, are what makes great civilizations work. Every civilization depends upon the quality of the individuals it produces. If you over-organize humans, over-legalize them, suppress their urge to greatness–they cannot work and their civilization collapses. ” -Frank Herbert, Children of Dune.
    (ii) “…it is possible, after a while, to develop certain dangerous habits of thought. One is that, while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ” -Terry Pratchett, Thief of Time.

  2. Bedankt voor de quotes Lennart. Moet misschien inderdaad boven mijn bureau komen. Dat brengt ons dan natuurlijk tot de vraag: moet er wel organisatie zijn of is het gewoon de mensen?

  3. Leuke post Steven. En ik kan meteen ook een topic van mijn ideeën-voor-volgende-posts-lijst schrappen :) Je lijst met vragen lijkt me trouwens interessant om voor te leggen tijdens een babbel op één van onze JA events. Ik denk dat we veel van mekaar kunnen leren.

    Ik heb vaak het gevoel dat we nog zoveel kunnen organiseren als we willen maar dat uiteindelijk alles valt of staat met het vinden van goede mensen en het creëren van een positieve omgeving. Dat eerste is voor een groot deel een stochastisch proces (waar ik al heel wat geluk heb meegehad! ik verwacht dus enkele magere jaren:) ). Ook hangt de betekenis van ‘goed’ allicht af van welke richting je je lab wil uitsturen. Het tweede punt hangt samen met hoe ik wetenschap zie: heel gelijkend op kunst (zie een vorige post: http://www.impactfactornulpuntnul.be/index.php/2015/06/15/om-ter-nutteloost-kunst-en-wetenschap/). Beiden draaien rond creativiteit, en dat maximaliseer je door remmen weg te nemen, het zelfvertrouwen van je mensen zo groot mogelijk maken, positief stimuleren, tonen dat je zelf ook nog vaak fouten maakt etc. Mensen dwingen om creatief (en dus productief) te zijn werkt niet. Gras groeit niet door er aan te trekken.

  4. Erg herkenbare vragen, hoe kunnen we onze grenzen en dat van het team verleggen. De lat hoog leggen zonder gefrustreerd te geraken. Positieve omgeving lijkt me heel belangrijk, maar hoe stimuleer je creativiteit ipv te vervallen in de drukte van de dag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *