Vissen

 

‘Het is zoals vissen’ zei een bevriend wetenschapper ooit tegen me enkele jaren geleden toen we het hadden over het bemachtigen van een tenure track. Intussen hebben we er beiden één (en zijn we inmiddels ook al de tenure voorbij) en zitten we al heel soms eens aan de andere kant van de tafel. Een poos geleden zat ik in twee aanwervingscommisies van twee niet nader genoemde universiteiten. Het was een interessante oefening om te zien hoe dit in z’n werk gaat en ik was onder de indruk van de sereniteit en eerlijkheid van deze processen. Ik heb er ook één en ander van opgestoken en een aantal van m’n vermoedens bevestigd gezien. Ik dacht dus dat het misschien wel nuttig was om hieronder mijn lijst van do’s and don’ts tijdens een sollicitatiegesprek voor een TT plaats te delen met anderen. Aarzel vooral niet om te reageren en/of zaken toe te voegen!

-Ken je toekomstige collega’s. Zoek hun artikelen op en lees er enkele erg grondig. Denk vevolgens na over heel concrete manieren tot samenwerking. Noem degenen met wie je meteen samenwerking ziet bij naam, wees niet verlegen. Kijk hen aan als je dit vermeldt.

-Wees concreet in alles. Iedereen zegt dat ze ‘vernieuwend’ zijn op onderwijsvlak. Toon het door tijdens je proefles dit ook toe te passen. Het is nogal gek om eerst te zeggen dat je voor interactie met studenten bent en vervolgens geen vragen stelt aan de commissie tijdens je les.

-Toon aan dat je al funding hebt binnengehaald of leg uit waarom je dit nog niet hebt kunnen doen. OK, dat staat in je cv maar aarzel niet om erop terug te komen tijdens je science talk.

-Geef nooit op dat je iets nog niet hebt gedaan omdat je geen tijd had. Je zal dadelijk nog veel minder tijd hebben. Zeg eerder dat je andere prioriteiten had.

-Wees bereid op vragen over hoe je je tijd zal benutten en verdelen over onderwijs, onderzoek, dienstverlening. Wees ook eerlijk dat je dit ten dele ook al doende zal moeten leren.

-Weet wat ‘dienstverlening’ betekent. Neen, dat is niet een blinde in de lift helpen of papiertjes rapen na de les in de aula.

-Je slides moeten absoluut perfect zijn. Het zijn er meestal niet veel maar ze kunnen een enorm verschil maken. Hier vind je een link naar een youtube die iedereen zou moeten gezien hebben (met dank aan Lennart destijds om me dit te leren kennen).

-Interageer met de commissie. Ik had destijds als titelslide van m’n science talk een raadsel en vroeg de commissie om dit op te lossen gedurende enkele minuten. Een risico, maar pakte wel goed uit.

-Oefen. Neen, niet enkel met je partner of dochter van 5 als publiek. Nodig mensen uit die in dergelijke commissies gezeten hebben. Presenteer hen alles en vraag om feedback. Doe dit meerdere malen en met zo veel mogelijk mensen. Via Skype is beter dan niet.

-Toon je passie! Uiteraard heeft niet iedereen hetzelfde karakter en zijn sommigen introvert. Dat is geen probleem, maar probeer een situatie te scheppen waarin je kan tonen dat je heel graag doet wat je doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *